For once in your life be a man.

Är en sak säker; Att historia aldrig upprepar sig?
Man lär sig något nytt av allt som händer.
Min inställning till saker och ting är oftast att jag blir en mer intressant person för varje ny sak jag gör.
Jag lär mig något nytt och kan använda mig av det.
Men häromdagen när jag pratade med en väldigt nära vän och denna sa att "det var historia nu, och att en sak är säker.. ...historia upprepar sig aldrig"
blev jag konfunderad.
Upprepar sig historia aldrig?
Det man redan har varit med om, händer det aldrig mer?
Upprepar man aldrig samma fel igen?
Eller förföljer vissa fel man gör en genom livet?
Eller är det helt enkelt så att när nästa chans skulle kommit att göra fel igen så vågar man inte.
Har man blivit så ändrad att man inte vågar ta chansen att göra fel igen?

Jag hatar när nära vänner mår dåligt.
När jag ser orsaken till att de mår dåligt och inte kan göra något åt det.
När jag vill ge dem all min erfarenhet från min historia men vet att de måste ha sin egna erfarenhet.
Varje mäniska behöver sin egen historia.
Kanske är det tom var människas historia som skiljer oss från varandra.
Eller är det den som för människor samman?

Jag har tänkt en hel del på det den senaste tiden;
På min hostoria.
Och av någon anledning börjar allt som har med min historia att gra för ungefär 1½ år sedan.
Innan dess är allt mest ett blurr.
Eller är det det att mitt register med historia började fyllas på något enormt vid den tiden att det andra raderades?
För när jag tänker på de saker som har ormat mig till den jag är idag så kan ajg mest bara komma på saker som hänt inom det närmsta 1½ året.
Är det dåligt?
Eller betyder det bara att väldigt mycket har hänt som jag inte var beredd på?
Blev jag kanske mer öppen för nya saker då?
Är jag för öppen för nya saker nu?

I wish the stars would turn you in, and leave me standing in the wind
I wish the devil gave you up, and all the snow would melt and stop

Det finns bara en sak i mitt liv som jag ångrar.
Många saker som jag tycker var väldigt ondigt av mig att göra men inte som jag ångrar ändå.
Utan det finns bara en sak som jag verkligen ångrar.
Önskar att jag aldrig hade gjort.
Och som jag nog alltid kommer förebrå mig själv för.
Det finns två personer som vet det.
En med tystnadsplikt och en som inte berättar.
Jag vill aldrig mer ha något sådant.
Jag vill inte ha något mer att ångra.
För det är skillnad på att ångra och att önska att man aldrig gjorde.
För enligt mig lär man sig inte något nytt av det man ångrar.
Det förstör bara.
Jag vill inte förstöra.

Så, upprepar sig historia aldrig?
Eller lär man sig aldrig vissa saker?

Kommentarer
Postat av: Dytte

Du förstör inte enligt mig. Jag tror inte du förstör enligt någon annan heller. Det är bara i ens eget huvud.

2007-04-22 @ 19:11:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0